Lærer, kunstnere og pædagoger udtaler sig om Lytteøje

Anne Sofie Meldgaard Billedkunstner
Hendes udstilling Oase på Bornholm kunstmuseum blev fortolket af en 2.g klasse fra Camp Bornholm. Hør hendes oplevelse af de unges fortolkninger.
Loa Schmidt (dansk og billedkunstlærer fra Camp Bornholm)
Lyt til Loas oplevelser af Lytteøje. Hun deltog med sin medie klasse fra Camp Bornholm og var selv med under hele forløbet.
Lone Elliot (billedkunstlærer fra Gefion Gymnasium)
Beskriver kort hendes forventninger og hendes intension med at deltage.

 

Hvad var dine forventninger til workshoppen, inden vi gik i gang?
“Jeg var spændt pÃ¥ hvordan eleverne ville reagere pÃ¥ denne anderledes mÃ¥de at arbejde med kunst pÃ¥ og havde forventninger om at de ville fÃ¥ en anderledes og øjenÃ¥bnende oplevelse.”

Gjorde du dig nogen forestillinger om hvordan workshoppen kunne give de unge en dybere eller anderledes sansning af kunsten på Museet?
Ja, det var netop det, der især havde vakt min interesse ved projektet. I billedkunst arbejder vi med nogle ret fastlagte planer for hvad eleveren skal lærer og hvilke analytiske metoder, de skal anvende i mødet med kunsten. Det var spændende at se, hvad der skete, nÃ¥r de slap løs fra de verbale analyser og skulle forholde sig sansende og lyttende til værkerne. Jeg kunne godt lide ideen om, at de bÃ¥de var tolkere af værket, men ogsÃ¥ var med til at give værket en ny dimension og et ekstra lag”

Under forløbet, oplevede du da at elevernes forhold til kunst udvikle sig?
Jeg var desværre ikke til stede selv. Men det er mit indtryk af forløbet var tilrettelagt, sÃ¥ der var en progression, der lige sÃ¥ langsom Ã¥bnede deres sanser mere og mere op – ligesom at de I starten var lidt generte over at skulle fx. rÃ¥be eller pÃ¥ anden mÃ¥de udtrykke sig følelsesmæssigt gennem lyd alene – for senere at slippe tøjlerne og forstÃ¥ ideen om, at lyd uden ord der et sprog i sig selv”

Kom elevernes sansning og forståelse til udtryk i deres færdige lydmontager?
“Ja, jeg synes at lydsiden er blevet et spændende og sanseligt supplement til selve værkerne, der Ã¥bner værkerne pÃ¥ en ny made til “den lyttende beskuer”.

Men oplevelsen af lydsiden kræver dog at man ogsÃ¥ kender værkerne – som minimum det visuelle udtryk – for at man fÃ¥r den størst mulige oplevelse ud af dem.”